Scenariusz zajęć z folią malarską w tle

Wraz z dziećmi z mojej grupy byliśmy na targach wędkarskich (wiem, wiem…  brzmi dziwnie ;p ), podczas których zobaczyliśmy ogromne, bo 23.000 litrowe akwarium. Pływały różne gatunki ryb, m.in.: szczupaki, karpie, jesiotry, pstrągi czy łososie. W związku z tym na dzień po wycieczce przygotowałam taki oto scenariusz zajęć. Częstujcie się! 🙂

Folia malarska – scenariusz zajęć dla dzieci 7-letnich

  1. Powitanie piosenką „Hej witam was, chłopcy i dziewczynki” (którą poznałam na warsztacie „Maraton Artystyczny – kolorowe nutki”, organizowanym przez firmę MuzylekMoni).
  1. Rozwijanie kreatywnego myślenia w trakcie rozmowy na temat właściwości folii malarskiej oraz tego, do czego moglibyśmy jej użyć, niekoniecznie zgodnie z przeznaczeniem (np. folia służy do zasłania mebli podczas malowania, przypomina mi jezioro, chciałby się w nią zawinąć itp.).
  1. Zabawy ruchowe z folią malarską (na podstawie książki pt. „Zabawy z chustą” pod red. A. Wasilak):
  • inscenizacja ruchowa z rekwizytem do nagrania pt. „Akwarium” Saint-Saënsa – wachlowanie zgodnie z melodią,
  • nauczycielka wysypuje na napiętą folię lekkie przedmioty, np. pompony różnej wielkości, gąbki do mycia naczyń, liście itp.; zadaniem dzieci jest wachlowanie folią zgodnie z poleceniem, np. lekko, bardzo mocno, ale tak, żeby nic nie spadło itp.
  • chętne dzieci kładą się na plecach pod uniesioną przez resztę grupy folią; zadaniem grupy jest falowanie z różną częstotliwością – raz wysoko, raz bardzo nisko itp.
  • namiot – dzieci rytmicznie wachlują chustą, licząc do trzech; na trzy, kiedy folia opada, skupiają się bezpośrednio pod nią i siadają, trzymając brzeg folii;
  • ćwiczenie na orientację w przestrzeni – dzieci znajdują się pod folią, trzymając jej brzegi; słuchają poleceń nauczycielki i równocześnie poruszają się w odpowiednim kierunku, np. w lewo, w prawo, do okna, do pianina itp.; zadaniem dzieci jest zachowanie ostrożności i nie rozdarcie folii;
  • przebieganie pod folią – dzieci poruszają chustą w rytm muzyki; kiedy muzyka cichnie, nauczyciel wypowiada jakąś cechę, dzięki której dzieci zamieniają się miejscami, przebiegając pod folią, np. zamieniają się tylko dziewczynki, zamieniają się ci, którzy noszą okulary, zamieniają się chłopcy, przebiegają te osoby, które lubią pić kakao itp.
  • zabawa uspokajająca – dzieci kładą się na podłodze, na plecach i nakrywają się folią, jak kocem (całe ciało poza głową); nauczycielka prosi, aby zamknęły oczy i wyobraziły sobie, że leżą w swoim domu, w swoim łóżku, gdzie jest im ciepło i wygodnie.
  1. Zajęcia plastyczne.

Wyjaśnienie dzieciom, że nasza folia zamienia się w gigantyczne akwarium, w którym musimy umieścić ryby.

Możliwe sposoby wykonania ryby:

  •  z papierowego talerzyka,
  •  z płyty CD,
  • z koła orgiami,
  •  z odrysowanej dłoni,
  •  witraż,
  • gotowy wycięty szablon wymagający jedynie pokolorowania,
  • z rolek po papierze toaletowym.

Wszystkie pomysły znalazłam na Pintereście. Wystarczy wpisać „fish crafts” lu „fish crafts for kids”. Ja wolę wpisywać żądanie po angielsku, ponieważ na anglojęzycznych stronach jest o wiele więcej treści, przykładów i zdjęć.

Efekt końcowy naszej pracy:

 

Uwagi:

  • kupiłam najcieńszą folię malarską z możliwych; po kilku mocniejszych ruchach folia zaczęła nam się rozdzierać, dlatego polecam Wam zakup grubszej folii;
  • prace plastyczne zaczęliśmy robić dzień przed, ponieważ zbyt długo trwałoby wykonanie ich w dniu zajęć;
  • zajęcia są bardzo energetyzujące, pobudzają grupę, dlatego pamiętajcie o ćwiczeniu wyciszającym przy końcu zajęć na dywanie.

 

Dodaj komentarz